De stichting Beeldmix stelt zich ten doel de ontwikkeling van de hedendaagse Nederlandse fotografie en film te stimuleren en wenst de collecties of daaraan verwante media van historische Nederlandse fotografen levend te houden. We doen dit door het produceren van tentoonstellingen, symposia, publicaties en films en installaties. We nodigen hedendaagse fotografen, projectorganisaties en uitvoerende instanties uit aan deze activiteiten deel te nemen. De stichting heeft het maken van winst uitdrukkelijk niet ten doel.
We starten met de doorontwikkeling van het fotoproject De Mix dat eerder door initiatiefnemer Rafaël Philippen en het Nederlands Fotomuseum is ontwikkeld. In De Mix worden fotocollecties van historische fotografen gebruikt als bron van inspiratie voor nieuw werk van hedendaagse Nederlandse fotografen. Eerder verbonden de fotografen Hans van der Meer, Andrea Stultiens, Jannes Linders en Blommers Schumm reeds hun naam aan dit fotoproject.
De Mix is een verrassende ontdekkingsreis door het Nederland van Toen & Nu. De Mix brengt twee fotografen, een historische en een hedendaagse, samen in een spannende, prikkelende en soms vertederende combinatie. Een beelddialoog tussen twee fotografen die uitnodigt tot kijken en ontdekken.
In De Mix gaat het om genres waar Nederlandse fotografen goed in zijn (documentaire fotografie, portretten, landschap, fotojournalistiek) en typisch Nederlandse, regionale en lokale onderwerpen. Als partners zoeken we bij het onderwerp passende musea en presentatieplekken, zodat de fotoprojecten te zien zijn verspreid over het hele land en zo dichtbij de mensen komt.
Van De Mix wordt een reeks bijzondere collectors boekjes gemaakt. Een schrijver, dichter, spoken word artiest of iemand die inhoudelijk betrokken is, wordt gevraagd in woord te reflecteren op de foto’s en het beeldspel. Het boekje brengt beeld en woord samen, brengt archief en nieuw werk samen.
Stichting BeeldMix is een jonge stichting, die zich kan bogen op een stevige basis van vier geslaagde edities van De Mix van voor haar officiële bestaan. De Stichting bouwt voort op deze basis. Komende periode verwezenlijken we jaarlijks minimaal twee nieuwe De Mix-projecten. We spelen uiteraard in op kansen die zich aandienen om meer De Mix of nieuwe projecten te ontwikkelen.
De projecten zijn te volgen op de internetpagina en op de facebookpagina van De Mix. www.demixfotoprojecten.nl
De hoge kwaliteit van de Nederlands Fotografie onder de aandacht brengen.
De Fotocollectie Nederland ontsluiten voor een breed publiek en fotografen.
Het stimuleren van hedendaagse fotografen tot het maken van nieuw werk over actuele onderwerpen.
Het stimuleren van cross overs tussen verschillende kunstdisciplines middels bijvoorbeeld de boekjesreeks.
De waardering voor de Nederlandse fotografie en de genres waarin we uitblinken (documentair, portretten, landschap, fotojournalistiek) vergroten. Door de keuze van onderwerpen en venue’s beoogt de stichting andere groepen te bereiken, dan alleen de kunst-, fotografie- en cultuurliefhebbers. Hierbij is het zoeken naar partnerships van belang alsook het opzetten van nevenactiviteiten in samenwerking met de betrokkenen (venue ,fotograaf, betrokken geportretteerden, media etc.)
Stichting Beeldmix hecht eraan ook startende fotografen bewust te maken van de fotografische schatten die er in Nederland zijn en de waarde die deze kunnen hebben voor hun eigen werk en ontwikkeling. In het derde studiejaar aan de kunstacademie verzorgt de stichting een zogenaamde Mini Mix opdracht. In het vierde jaar kan een student die de Mini Mix succesvol heeft gevolgd een pitch doen om de Mini Mix opdracht door te ontwikkelen voor het afstudeerproject. De student wordt hierin begeleid door Stichting Beeldmix
Rafaël Philippen is aangetrokken als projectleider. Rafaël is initiator van het fotoproject De Mix en heeft de eerdere edities in samenwerking met het Nederlands Fotomuseum opgezet en uitgevoerd. Stichting Beeldmix borgt op deze wijze kennis, kunde en continuïteit in uitvoering van De Mix fotoprojecten.
Voor de financiering van het fotoprojecten worden betalende partners, als musea, organisatie en bedrijven, gezocht voor zowel de foto-opdracht, de publicatie en de tentoonstelling. Daarnaast wordt er actief fondsen geworven en steeds weer pro actief en flexibel meebewogen met de markt en de ontwikkelingen op dit vlak.
Stichting Beeldmix wordt mogelijk gemaakt door vele gedreven professionals die zich vrijwillig of tegen een passende vergoeding inzetten vanuit een freelance-positie. De bestuursfuncties zijn onbezoldigd.
Stichting Beeldmix heeft vanaf 2 mei 2018 van De Belastingdienst de Culturele ANBI status gekregen.
ANBI-status betekent dat giften aan Stichting Beeldmix onder voorwaarden fiscaal aftrekbaar zijn van de inkomstenbelasting. Of er aftrek mogelijk is en hoe hoog het bedrag zal zijn, is mede afhankelijk van uw persoonlijke situatie en de daaraangekoppelde drempel voor de fiscale aftrek van giften. Om giften van particulieren aan culturele instellingen te stimuleren is de Geefwet geïntroduceerd.
Wat is het belastingvoordeel voor donateurs van een culturele ANBI?
Voor donateurs van culturele ANBI’s geldt een extra giftenaftrek. Particulieren mogen in de aangifte inkomstenbelasting 1,25 keer het bedrag van de gift aftrekken. De belastingdienst accepteert dat u een kwart meer aftrekt, dan u werkelijk heeft geschonken. Ondernemingen die onder de vennootschapsbelasting vallen, mogen 1,5 keer het bedrag van de gift aftrekken in de aangifte vennootschapsbelasting. Deze status maakt het voor particulieren en fondsen extra aantrekkelijk om Stichting Beeldmix te steunen.
Statutaire naam: Stichting Beeldmix
RSIN nummer: 858770143 culturele ANBI
KvK nummer: 71577904
Bank nummer: 0822580373
www.beeldmix.nl
Viermerenstraat 15
3078 ZW Rotterdam
Projectleider
Rafaël Philippen
telefoon: 06 - 28 02 10 49
rafaelphilippen@beeldmix.nl
Aleksandra Sonnemans (secretaris)
Femke IJsinga - van Boxsel (voorzitter)
Silvia Bakker (penningmeester)
> jaarstukken 2019
> jaarstukken 2018
> Notariële akte van oprichting
De Mix is tot stand gekomen dankzij de steun van het Mondriaan Fonds, het Nederlands Fotomuseum, Het Echte Werk Job Rompa, Marcel Bosch, Boelstra Olivier Stichting, Profotonet, GGB Bolhuisfonds, Friesmuseum, The Milk Story, Gemeente Midden-Delfland, Groenfonds, Print Unlimited, Limburgs Museum, Stichting Woudsend, Nationaal Militair Museum, WAD, Airport Library, Midden-Delfland Vereniging, Ron de Hoog lijsten, Schiphol Airport, Schiphol Film Productions, Koninklijke Marechaussee, Kranenburgh Museum, Staatsbosbeheer, Museum Het Valkhof, Werkgroep oorlogsdoden Nijmegen, Regionaal archief Nijmegen, Bureau Wijland, Paulien Bakker, Kunstacademie AKV St. Joost, Museum Arnhem, Stichting Eusebius kerk Arnhem, Gelders Archief, Uitgeverij Matrijs, Marcel van Roosmalen, Loïs Claassens, Rafaël Philippen.
Geïnteresseerd in de mix?
Graag bespreken wij met u de mogelijkheden tot samenwerking
Rafaël Philippen
Initiator & producent De Mix
tel. +31 06 28 02 10 49
of stuur een e-mail naar info@demixfotoprojecten.nl
Edith Eussen en Rafaël Philippen maken in samenwerking met het Nederlands Fotomuseum een nieuw familie album van zeven Limburgse families die in de jaren 42/43 gefotografeerd zijn door fotograaf en huisarts Nico Jesse.
Vanaf zijn middelbare schooltijd was Nico Jesse in de ban van de fotografie. Nog maar net begonnen aan zijn artsenopleiding aan de Universiteit van Utrecht, overwoog hij definitief voor de fotografie te kiezen. Maar uiteindelijk maakte hij zijn studie toch af. Het surrealistisch georiënteerde Utrechtse kunstklimaat in de jaren dertig drukte een belangrijk stempel op zijn fotografische ontwikkeling. Al in 1935 wijdde Otto van Tussenbroek een artikel aan zijn foto's in Elsevier's Geïllustreerd Maandschrift.
In 1942 kreeg hij de opdracht van de Gemeente Utrecht om het dagelijks leven in bezettingstijd te fotograferen. De zwart-wit opnamen die hieruit resulteerden werden in 1950 deels gepubliceerd in zijn eerste boekpublicatie Utrecht as it is. Zó is Utrecht. Maar zijn unieke kleurenopnamen uit de jaren van de Duitse bezetting bleven lang onopgemerkt.
Na de bevrijding als huisarts gevestigd in Ameide, begon de fotografie een steeds belangrijker rol in zijn leven te spelen. In 1953 publiceerde hij het zelf vorm gegeven boek Oranje Nassau Mijnen, dat werd bekroond als een van de best verzorgde boeken van dat jaar. In 1954 volgde het wederom bekroonde Vrouwen van Parijs, waarvan tot in Japan toe verschillende buitenlandse edities verschenen. Een uitnodiging van Edward Steichen voor de fameuze tentoonstelling The Family of Man bevestigde zijn internationale faam. In 1955 besloot hij zijn huisartsenpraktijk op te geven en zich geheel aan de fotografie te wijden. Talloze boeken over Nederlandse bedrijven, Europese landen en steden waren het resultaat. Zijn foto's kenmerkten zich door een bijzondere aandacht voor de mens, het gebruik van flitslicht en een uitgesproken filmisch karakter.
In 1960 sloot Jesse zijn fotografische carrière min of meer af met een tweede fotoboek over Parijs en vatte hij als bedrijfsarts zijn oorspronkelijke beroep weer op.
“Dat is het doel van mijn fotografie: iets vertellen met een foto en dat op een zodanige manier dat de kijker wordt geraakt. Zonder tekst moet mijn foto een verhaal vertellen. Fotograferen is mijn manier om de wereld te onderzoeken en de verwondering daarover door te geven aan de kijker” legt Edith Eussen uit. Ze studeerde cum laude af (1999) aan de Academie voor Beeldende Kunsten te Breda. Een nieuwe werkelijkheid ”Sommige onderwerpen kies ik zorgvuldig en leg ik vast, maar de meeste komen zo het beeld binnen wandelen. Ik leg zo’n moment vast om uiteenlopende redenen; omdat er een mooi licht op valt, of omdat de situatie bijzonder is. Het moet mij raken, en daarin hoop ik de kijker mee te nemen. Door onderwerpen of gebeurtenissen op foto naast elkaar te leggen krijgen ze een heel nieuwe betekenis, ga je andere verbanden zien. Daarmee creëer je een nieuwe werkelijkheid. Het gaat er niet om wat je ziet, maar hoe je het ziet.”
Rafaël Philippen is de fotograaf van de verwondering. Al sinds zijn studiejaren aan de Academie St. Joost te Breda (1995-1999; postopleiding 1999-2001) laat hij zich voortdurend verbazen door de schoonheid van de dingen en hun eigenheid. Philippen legt verbintenissen, maakt zichtbaar wat vergeten was en brengt ons zijn verwondering over, direct en spontaan.
De foto's van Rafaël Philippen verbeelden de mens in zijn (suburbane) landschap. Hij hanteert niet alleen ordening en tijdsverloop maar ook ritme en melodie om een verhaal te vertellen. Centraal in zijn werk staat de kwetsbaarheid van de lege ruimte. Het lukt hem om binnen de grenzen van de werkelijkheid een idylle op te roepen of die juist te ontmaskeren.
Tijdens de oorlogsjaren maakte Nico Jesse in Limburg van tientallen families fotoalbums. Zeven van deze families zijn teruggevonden met behulp van dagblad De Limburger en de lokale tv zender L1. Fotografen Edith Eussen en Rafaël Philippen zochten hen op en maakten portretten van de inmiddels bejaarde kinderen van toen, hun kinderen en kleinkinderen. Samen met vormgever Bear Cornet en dichter Frans Budé maakten ze het nieuwe familie album Familia. Het Limburgs Museum in Venlo maakte er een prachtige kleine tentoonstelling die werd geopend tijdens de Nationale Fotoweek. De tentoonstelling Familia was verder te zien in het Centre Ceramique Maastricht en in de Dominicanen in Maastricht.